Saturday 18 February 2017

PERUBAHAN POLISI PENAMAAN KWSP BERKUATKUASA MULAI 1 JANUARI 2017


[NEW UPDATE] PEMBATALAN PENAMA BAWAH 18 TAHUN & SEKIRANYA TAK BUAT TUNTUTAN DLM TEMPOH 1 TAHUN SELEPAS KEMATIAN.
.
.
.
Hati-hati bagi pencarum yang meletakkan penama dibawah 18 tahun sebab pihak KWSP telah buat perubahan pada polisi berkuatkuasa mulai 1 Januari 2017.
.
Dan berlaku juga sedikit perubahan bagi penama yang tak segera membuat tuntutan apabila pencarum meninggal dunia.
.
Pihak KWSP telah menetapkan bahawa penama yang BELUM mencapai umur 18 TAHUN ketika Permohonan Pengeluaran Kematian dibuat oleh penama/waris akan TERBATAL secara automatik. Isteri boleh datang tuntut di KWSP dengan mengemukakan bukti hubungan.
.
Beza dengan sebelum tau, penama bawah 18 tahun boleh membuat tuntutan selepas mereka mencapai umur 18 tahun. Pihak KWSP akan pegang dulu bahagian anak sehingga mereka capai umur 18 tahun. Itu sebelum nie tau, sekarang polisi dah diubah.
.
Faham ke faham?
.
Haa.. pembatalan penama juga akan berlaku sekiranya penama tak segera buat permohonan Pengeluaran Kematian dalam tempoh satu (1) tahun dari tarikh kematian ahli. Penamaan akan terbatal dan permohonan akan diproses di bawah Pengeluaran Kematian Tanpa Penama.
.
Haa, bila dah masuk Pengeluaran Kematian Tanpa Penama nie, maka waris-waris perlu dapatkan Surat Kuasa Mentadbir terlebih dahulu sebelum boleh membuat pengeluaran.
.
Proses menjadi lebih panjang dan sukar bukan?
.
Polisi baru ini diubah supaya proses faraid bagi orang Islam dapat dibuat dengan lancar dan cepat. Jadi, sesiapa yang ada letak anak sebagai penama sekarang, boleh kemaskini senarai penama.
Sebab yang dah register sebelum ni, akan tertakluk pada polisi yang lama.
.
Jelas? Jangan lupa SHARE maklumat baru nie sebab ramai tak perasan perubahan polisi nie. Nanti lambat bertindak, proses menjadi semakin sukar.

No comments:

Post a Comment